En kur der dur – 5:2!

ændret

Fra sommer 2013 og fra marts 2014. Minus 6 kilo ved hjælp af 5:2 kuren.

Et mere præcist billede kan I finde på min Instagram @annecathrinebro – et som jeg ikke har lyst til at smide på bloggen 🙂

Jeg har været på utallige kure, siden jeg var 17 år. Suppekur, de danske vægtkonsulenter, juicekur, talt kalorier så det stod mig langt ud af halsen. Men med det har jeg formået, og med sund fornuft ved livstilsændring, at tabe 26 kilo over en årrække. Dog har de sidste 7 siddet som groet fast – de har været af, blandt andet på grund af sygdom(glutenallergi) og lynkure – men det er kommet på igen, hver gang. Lige dér på maven, hvor det er allermest træls. Lige dér, så man kan se navlen igennem stoffet. Øj, hvor har jeg hadet det.

Jeg har trænet og trænet, men kunne bare ikke komme af med det fedt lag omkring maven – og det irriterede mig grænseløst. Har så længe jeg husker, altid suget maven ind – altid. “Haaar jeg bildæææk, er min navle vææk” Jeg suger sågar maven ind på “før-billedet”.

I december 2013 stiftede jeg bekendskab med 5:2 kuren, var først meget skeptisk og lod den passere – men efter en god julemåned med masser af flæskesteg, marcipan og risalamande, var vægten øget igen. Jeg vejede mig d. 1 januar 2014 – 67 kg. stod der på vægten, det er jo ikke meget. Men fedt og deller var stadig en gene i mine øjne. Så jeg tog en beslutning, jeg begyndte på 5:2 – og allerede første uge, kunne jeg se resultater. Jeg var mere frisk, sov bedre om natten, tabte mig hele tiden – selvom jeg, på ikke faste dage, spiste junk food eller hvad jeg nu havde lyst til(med måde). Jeg har slet ikke følt mig på en slavisk kur – som jeg har været på så mange gange. Den slaviske måde, der altid har fået mig til at droppen kurene igen – eksistere bare ikke nu. Jeg har fået pænere hud og mit hår fedter mindre. Så kan faktisk gå hele 3 dage, uden at vaske hår.

Det er tydeligt på billedet, at fedtet omkring maven er mindsket – jeg er blevet meget sundere. Den farligste fedt, er omkring maven og de indre organer. Derfor er jeg meget glad for resultatet. Jeg vil bibeholde én fastedag om ugen, som en ændret livsstil. Dette er meningen med 5:2 – en livstilsændring som jeg er helt tryg og tilfreds med.

Jeg har i periode også trænet, nogle gange 3 gange om ugen – og andre kun en enkelt. Men har overholdt mine faste dage, og stadig formået et vægttab. Sociale events er aldrig kommet i vejen, hvis muligheden øjner sig, til en middag eller lign. har jeg blot udsat fasten.  Mit hoved har lært, hvornår det egentlig er sulten, for det er ofte hjernen der er sulten,  især når jeg keder mig! Så jeg har lært at mærke efter – “Er jeg sulten? Eller keder jeg mig bare” På mine faste dage, drikker jeg blot rigtig meget vand og sort kaffe, indtil jeg spiser aftensmad på 500 kalorier. For nogle passer der bedre at spise både morgenmad og aftensmad – men hvis jeg spiser morgenmad, bliver jeg lynhurtig sulten igen. Jeg faster i 36 timer. fx fra søndag aften til tirsdag morgen, hvor jeg igen spiser normalt. For andre er det bedre at gøre det i 24 timer – det kommer an på hvad DU har det godt med.

Der er bevist, at disse faste dage(nu vel, indtager 500 kalorier på de dage) at det er meget sundt for kroppen. “I medicinske kredse har man gennem længere tid kendt til fordelene ved at faste, men nu er denne måde at spise på endelig ved at blive populært. Når du reducerer dit kalorieindtag radikalt i korte perioder, som du gør i 5:2 kuren, fremtvinger du nogle forandringer i dit stofskifte og din hjernefunktion, som kan bidrage til at formindske risikoen for at blive ramt at de sygdomme, vi alle frygter: Kræft, hjertesygdomme, Alzheimers og diabetes. Når din krop arbejder hårdt for at reparere de celler, som er blevet beskadiget af aldring og dårlig livsstil, gavner det både kroppen og hjernen.”  Jeg vil bare sige igen, at jeg er så uendelig mere frisk og glad efter jeg er startet på 5:2 – jeg snakker også rigtig meget om denne vidunder kur, men den er også det værd!

Hvis du selv føler for at springe ud i dette, vil jeg råde at bruge Google! Søg tips, råd og opskrifter. Du kan også anskaffe dig bogen lige her. Jeg har desuden brugt bloggen Klidfaster – hvor der er helt fantastiske gode opskrifter til fastedagene – med udregnet kalorier, for os dummies. Der er også en herlig Facebook gruppe Klidfasters 5:2 gruppe.

25 meninger om “En kur der dur – 5:2!”

    1. Tak! 🙂 Og kan kun anbefale dig at søge en masse på Google. Klidfaster bloggen er der en hel masse FAQ som jeg vil anbefale at du læser igennem først 🙂

  1. Wow! Det er virkelig flot må jeg sige 🙂 … jeg ville nok ikke selv kunne magte to fastedage om ugen … til gengæld bruger jeg madlog.dk og har fra jul til nu smidt knapt 9 kg … og så mangler jeg 3-4 stykker førend jeg er helt tilfreds 🙂 … jeg tror, at 9 ud af 10 er kede af deres maver … jeg har det jo selv sådan også, og det er ærgerligt, at det optager en så meget! Jeg fulgte udsendelserne “En kur der dur” og der “vandt” 5:2 kuren … og jeg overvejede at hoppe med på bølgen … men tror jeg holder fast i min kost, som den er nu! Jeg vil fortsætte – også når jeg har nået mit vægtmål – at spise de 1100 kcal om dagen som nu … fra mandag til fredag … og så lørdag og søndag, vil jeg spise det, jeg har lyst til. Det er vigtigt, at vi alle finder det der er rigtigt for os hver især 🙂

    1. Tusind tak, Connie! Dit vægttab er også rigtig flot!!
      Jeg ville bare slet ikke kunne holde mig til kun 1100 kcal 5 dage om ugen – det har jeg prøvet før, pyha, det var hårdt! MEN flot at du gør det, og følger dig tilpas i dit forløb 🙂 Som jeg også skrev, er det jo helt forskelligt fra person til person, hvad der virker 🙂

  2. Ihh hvor spændende 😀 Og hvor er du flot! Er selv i gang med kostomlægning, det er så spændende og dejligt at mærke efter i kroppen <3

  3. Super sejt, 5 kilo siden januar det er sgu flot! Og fedt med skinny jeansene i det andet indlæg du lavede. Jeg har tit overvejet at købe chepmonday men har ikke en butik i nærheden der forhandler dem. Men er de ok i kvaliteten? Hvordan er de i størrelsen? Nu ved jeg ikke hvor høj du er, men er selv 175 nemlig, så er lidt i tvivl om hvad jeg skulle bestille hvis det er, hehe 😀

    JJ

    1. Tusind tak Juju! 🙂 Jeg er 178, og elsker simpelthen CheapMonday! De forhandles mange steder. Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men her i Aalborg forhandles de bl.a. i WeekDay, der er tit tilbud, disse fik jeg lige i nakken – hvis jeg huske rigtig, til 75 kr!
      De er rigtig gode i kvaliteten, der var en overgang at der var bøvl med lynlåsen, hvor den blev ved med at ryge ned – men det har de fixet- De er meget forskellige i størrelsen. Der er både højtaljet, lavtaljet og helt normale. Jeg er nød til at prøve dem i butikker, for ved at størrelsen skifter meget fra model til model 🙂

    1. Tak søde Anne! Den er fra Zara! Og købt i sommers på Rhodos. Ved sørme ikke om den fås endnu! 🙁

  4. Hold op du er sej…jeg kunne godt tænke mig bare at tabe 5 kg og det har jeg bare ikke nosser til.
    Nu skal jeg på ferie så det bliver svært den næste stykke tid.
    Jeg vil ikke kunne faste… min krop ville simpelthen begynde at ryste.. der var en dag hvor jeg sprang frokosten over fordi jeg havde mega tralvt på job. men det var slet ikke godt for mig…. jeg rystede og mistede koncentrationen.

    /Chau
    http://www.thetiger.dk

    1. Mange mange tak Chau! 🙂 Faste dagene, fra start til slut er det meget vigtigt at indtage meget væske. for ikke at opleve de ryste ture og koncentrationsbesvær 🙂 Hvis du er forberedt på at faste, syntes jeg det er overraskende lettere end dage hvor jeg kommer til at hoppe frokosten over.

  5. Hold nu op hvor ser du bare godt ud 🙂 Jeg har længe tænkt på om det skulle være denne kur jeg skulle hoppe på. Jeg spiser jo i forvejen anderledes – uden gluten er livet jo lidt sjovere 😉
    Jeg tror jeg hopper ud i det – 5:2 here i come….
    God påske.

    1. Tusind tak Nanna 🙂 Det syntes jeg bestemt du skal gøre, så kan du se, om det er noget for dig 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *